Zdrowy i szybki bezglutenowy mazurek świąteczny

Zdrowy i szybki bezglutenowy mazurek świąteczny

Jak pewnie zauważyliście, ostatnio na blogu pojawiło się dużo słodkości. Czasem tak mam, że słodkie pomysły pojawiają się jak przysłowiowe grzyby po deszczu i nie ma wyjścia, trzeba realizować to co powstaje w głowie ;). Okres na tworzenie wielkanocnych słodkości załapał się na moją słodką falę i zrobiłam mazurka, o którym wcześniej w ogóle nie myślałam. Co więcej, przepis na niego jest naprawdę bardzo prosty, a sam mazurek – pyszny. Nie ma w nim mąki, czas pieczenia to jakieś 15 minut, reszta to w zasadzie jakieś 10 minut pracy. Co tu dużo mówić, serdecznie Wam polecam ten przepis i życzę smacznych Świąt!

gwk10_0091

Sposób na zdrowego i szybkiego mazurka bez mąki

Składniki

  • Spód ciasta: 3 szklanki dowolnych płatków, u mnie 1,5 szklanki płatków jaglanych i 1,5 szklanki płatków owsianych bez glutenu, 3 czubate łyżki miodu (u mnie lipowy), 2 czubate łyżki oleju kokosowego, 6 łyżek soku wyciśniętego z pomarańczy do nasączenia ciasta (opcjonalnie)
  • Środkowa warstwa: słoiczek (185 g) masła migdałowego, np. firmy Primavika, 70 g płatków migdałowych, 6 łyżek zmielonych migdałów, 150 g twarogu półtłustego, 2 łyżki śmietany i 1 łyżka syropu kokosowego (opcjonalnie)
  • Wierzch ciasta: 6 łyżek soku z pomarańczy (świeżo wyciśniętego), 100 g jagód goji, 150 g żurawiny suszonej

Przygotowanie

  1. Jagody goji zalewamy wrzącą wodą, tak, aby w całości je przykryć. Moczymy przez około 20 minut. Jagody podczas moczenia zdecydowanie zwiększą swoją objętość, wchłoną dużo wody, „spuchną”.
  2. Następnie zaproponowane bądź dowolne inne płatki zbożowe wsypujemy do miski i mieszamy. Dodajemy olej kokosowy i miód. Wszystko razem ugniatamy do momentu aż płatki, olej i miód będą stanowiły jednolitą, zbitą masę. Ja najczęściej formuje sobie 3 kule z powstałej masy i przekładam na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Ułatwia to wyklejenie spodu blachy ;). Jeśli składniki nie będą dobrze połączone, możecie dodać więcej oleju bądź miodu na etapie ugniatania.
  3. Powstałą masę, np. w postaci wspomnianych kul, przekładamy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia, równomiernie rozprowadzamy na spodzie i wkładamy do piekarnika. Pieczemy przez maksymalnie 15 minut, do momentu aż wszystkie elementy się dobrze skleją. Celem pieczenia jest sklejenie składników, a nie ich upieczenie. Ciasto powinno jedynie delikatnie się zarumienić.
  4. W międzyczasie wyciskamy sok z pomarańczy. Ja na całe ciasto zużyłam sok wyciśnięty z dwóch niewielkich, ale soczystych pomarańczy – do nasączenia spodu i na wierzch ciasta uzyskałam około 3/4 szklanki. Wyciskałam sok ręcznie. Miąższ nie przeszkadza, może spokojnie się pojawić ;).
  5. W czasie pieczenia spodu cista przygotowujemy migdałowe nadzienie. Do miski przekładamy masło migdałowe, dodajemy śmietanę, twaróg, zmielone migdały i opcjonalnie syrop kokosowy. Wszystko blendujemy. Następnie dodajemy płatki migdałowe i dokładnie mieszamy je z masą.
  6. Wyjmujemy ciasto z piekarnika, delikatnie chłodzimy, a następnie ok. 6 łyżkami soku z pomarańczy delikatnie nasączamy ciasto. Z tego można zrezygnować, wówczas ciasto będzie dość twarde i stopniowo z dnia na dzień będzie robiło się coraz bardziej miękkie. Robiłam to ciasto w obu wersjach i obie mają coś w sobie ;)!
  7. Po nasączeniu, powstałą wcześniej masę migdałową równomiernie rozprowadzamy na cieście.
  8. Na sam koniec odcedzamy resztę wody z jagód goji, dokładamy do nich żurawinę oraz resztę soku pomarańczowego wraz z ewentualnym miąższem i blendujemy owoce na dość gładką masę.
  9. Owocową masę przekładamy na ciasto, dekorujemy i gotowe:)!
  10. Ja do dekoracji użyłam: na brzegi wiórki kokosowe i zmielone migdały, jagody goji do posypania oraz migdały w słupach do napisu ;)!

Kilka słów o składnikach

  • Do ciasta użyłam miodu lipowego, w który zaopatrzyłam się w sklepie zdrowietopestka.pl
  • Twaróg i śmietana jakie wykorzystałam do ciasta są mojej ulubionej firmy Klimeko.
  • Możecie użyć dowolnych płatków zbożowych, odradzałabym jedynie gryczane ze względu na swój intensywny i specyficzny smak, który niekoniecznie będzie pasował do całości. Ja zwykle używam płatków owsianych błyskawicznych, płatków jaglanych, bądź płatków teff w różnych proporcjach.
  • Jak już pisałam, nasączenie spodu jest opcjonalne. Kiedy zdecydujemy się na to, nie przesadzajcie z ilością soku. 6 łyżek to jest maksymalna ilość, w przeciwnym razie spód ciasta może się Wam kruszyć.
  • Jeżeli nie zdecydujecie się na nasączyć spodu, będzie on twardy, ale uwierzcie mi, że taka wersja jest też ciekawa ;).
  • Jako opcję wymieniłam też dodanie syropu kokosowego do masy migdałowej. Możecie z niego zrezygnować, ale najlepiej będzie jak sami spróbujecie powstałej masy i zdecydujecie. Ja zwykle syrop dodaje, gdyż przełamuje on delikatnie słony smak masła migdałowego. Decyzja należy do Was.

Smacznego!

Podsumowanie i ocena przepisu
Nazwa przepisu
Szybki bezglutenowy mazurek świąteczny
Opublikowany dnia
Czas przygotowania
Czas gotowania
Czas całkowity
Średnia ocena
51star1star1star1star1star Based on 2 Review(s)
Wielkanocne babeczki gryczane z żurawiną Bezglutenowe babeczki to pyszny i zdrowy smakołyk do świątecznej kawy. Przekonajcie się o tym sami :). Przepis już na blogu!
Sałatka z indykiem i awokado Ten przepis na sałatkę jest dla tych, którzy nie lubią spędzać zbyt dużo czasu w kuchni - będzie łatwo, szybko i przyjemnie, ale przede wszystkim zdrowo!
Makowo-bakaliowe ciasto z budyniem Przepis na makowo-bakaliowe ciasto z budyniem jest kolejną świąteczna inspiracją dla tych, którzy lubią w Święta połasuchować na słodko, ale dbają o zdrowie!

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*